Passies en talenten ontdekken
Theater beleven
Tijdens de Kunstcarrousel ervaren leerlingen op een dag verschillende (korte) voorstellingen.
Ze waren onder de indruk van de dancemoves van Break Squad Crew, lachten hard tijdens de live talkshow van Zomaargasten en er was een fijne energie bij het optreden van de Utrechtse rapper JAE.
Talenten ontdekken
Tijdens Talentlessen kiezen leerlingen zelf: animatie, graffiti, mode&design, theater, fotografie, recycle-kunst, hout bewerken, schilderen, productontwerp, keramiek en freerunning. Met deze lessenreeks leren ze hoe je een idee omzet naar een eindproduct. Dit vraagt om creativiteit, zelfvertrouwen, omgaan met vrijheden, samenwerken maar ook zelf beslissingen en verantwoordelijkheid nemen.
Zelf theater maken
Leerlingen maken in één ochtend een theatervoorstelling gekoppeld aan een thema en kiezen daarbij zelf waarmee ze aan de slag gaan: kostuum, decor, theater, muziekproductie, dans of spoken word. Na een paar uur hard werken is het showtime en wordt het stuk opgevoerd voor leerlingen, docenten en ouders.
Zelf op het podium staan
Tijdens de Kunstendagen volgen leerlingen 2 workshops in beeldende- en podiumkunst disciplines. In al deze workshops staat het plezier van het samen kunst maken centraal. Aan het einde van de ochtend is er een afsluitende presentatie, waarbij alle leerlingen hun resultaten en ervaringen delen op het podium in de theaterzaal van Het Klooster.
Muziek maken
Tijdens Muziekdagen worden workshops gevolgd naar keuze, zoals: rap, muziek-productie, drums, gitaar, piano, zang en band. Deze vinden plaats in de muziekstudio’s en de kelder van Het Klooster, een fijne creatieve werkomgeving voor jongeren. Er is sprake van een doorgaande lijn waarbij de leerlingen in het eerste, tweede en vierde leerjaar dit een muziekproject meemaken.
Museumbezoek
Voor CKV bezoeken derdejaars leerlingen een museum. De leerlingen van Kalsbeek Bredius brengen een bezoek aan STRAAT, het graffiti en street art museum in Amsterdam, Een mooie ervaring om leerlingen ook met andere kunstvormen in musea kennis te laten maken.
De leerlingen van Minkema Stein gaan op pad in Woerden: bij het Stadsmuseum en de Galerie van Slagmaat volgen ze een interactieve rondleiding bij de wisselende tentoonstellingen. KUVO ontwikkelt daarbij passende opdrachten en werkvormen om aan de slag te gaan met Visual Thinking. Leerlingen verwerken de opgedane inspiratie in hun eigen schilderij op school.
Film en animatie maken
HAVO-Leerlingen maken in een ochtend een korte filmtrailer. Ieder kiest een rol die past – acteur, cameraman of editor – en gaat aan de slag met de verschillende taken die bij het maken van een filmtrailer komen kijken. Het doel van het project is om leerlingen zowel voor als achter de schermen uit te dagen om een creatief aandeel te hebben in het team en het gezamenlijke eindresultaat.
In Filmanimatie workshops gaan leerlingen snel aan de slag met hun eigen idee. In groepjes verzinnen ze een verhaal, maken een storyboard, ontwerpen de figuren en attributen en creëren hun eigen film door middel van stopmotion. Alle filmpjes worden per groep in 1 video gemonteerd met titel en muziek. Voor VMBO-leerlingen een succesvolle vorm van maken en samenwerken.